جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

استاندارد 802.11 چیست؟

۳ بازديد

معرفی استاندارد 802.11a

این نسخه از وای فای در سال 1999 یعنی دو سال پس از ارائه اولین استاندارد ایجاد شد. باند فرکانسی این وایرلس 5 گیگاهرتز و حداکثر سرعت داده 54 مگابیت بر ثانیه است. هرچند که فرکانس 5 گیگاهرتزبه خاطر وجود موانع و اشیاء در مسیر سیگنال اغلب برد ضعیفی دارد. مزیت استفاده از استاندارد 802.11a یا همان WiFi 1 سرعت بالا و فرکانس رگوله شده است اما قیمت گزاف آن و بازه فرکانسی محدود نیز از جمله نقاط ضعف آن به شمار می‌رود. با این وجود، سرعت و قیمت بالای این استاندارد باعث شده که اکثرا مورد استقبال شرکت‌ه و موسسات بزرگ و تجاری قرار بگیرد.

 

معرفی استاندارد 802.11b

استاندارد وای فای 802.11b همزمان با استاندارد WiFi 1 در سال 1999 ایجاد شد. با این تفاوت که باند فرکانسی آن 2.4 گیگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال دیتا در آن به 11 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. این استاندارد رک شبکه  همانند استاندارد اصلی از فرکانس رگوله نشده استفاده می‌کند که یک نقطه ضعف برای آن است. چراکه عدم رگولاسیون موجب تداخل فرکانسی دستگاه‌های مجهز به این استاندارد با فرکانس سایر دستگاه‌های اطراف نظیر موبایل و مایکرویو می‌شود. با این وجود قیمت دستگاه‌هایی که از استاندارد 802.11b استفاده می‌کنند مقرون‌به‌صرفه است روتر شبکه  و بزرگترین معایب آن را می‌توان سرعت پایین و امکان تداخل فرکانسی دانست. این استاندارد اغلب با نام WiFi 2 شناخته می‌شود.

معرفی استاندارد 802.11g

استاندارد وای فای 802.11g در سال 2003 طراحی شد و توانست حداکثر سرعت انتقال دیتا را به 54 مگابیت در ثانیه افزایش دهد. با این وجود، باند فرکانسی آن 2.4 گیگاهرتز و همچنان رگوله نشده باقی ماند. می‌توان گفت که در طراحی این محصول سعی شده تا از مزایای دو استاندارد 802.11a و 802.11b استفاده شود. از نقاط قوت استاندارد WiFi 3 می‌توان به قیمت مناسب، سرعت بالا، قدرت سیگنال نسبتا خوب و قابلیت سازگاری با تجهیزات استاندارد 802.11b اشاره کرد.

اساسا تفاوت استانداردهای مختلف وای فای را می‌توان در نحوه عملکرد، سرعت انتقال دیتا، سرعت پهنای باند و همینطور باند فرکانسی آنها دانست. چراکه هر استاندارد جدیدی که روی کار می‌آید با هدف رفع مشکلات و بهبود عملکرد نسخه قبلی ارائه می‌شود. حال می‌تواند این اصلاحات مربوط به سرعت وای فای باشد یا محدوده پوشش‌دهی آن فرقی نمی‌کند. نکته مهم این است که همین تفاوت‌ها باعث به وجود آمدن دامنه انتخاب بیشتر و رنج قیمتی مختلف می‌شوند. بنابراین کاربران می‌توانند صرف نظر از کارکرد مورد انتظار، محصولاتی را تهیه کنند که از لحاظ اقتصادی نیز مناسب باشند. 

معرفی استاندارد وای فای 802.11n

فناوری 802.11n که اغلب با نام وای فای نسل 4 شناخته می‌شود در سال 2009 با هدف افزایش پهنای باند ارائه شد. در این استاندارد از تکنولوژی MIMO جهت بهره‌گیری از آنتن‌های مختلف و در نتیجه بالابردن قدرت پهنای باند وای فای استفاده می‌شود. به‌طوری که سرعت پهنای باند آن به 300 مگابیت بر ثانیه یعنی حدود 6 برابر نسخه پیشین می‌رسد. قابلیت مطابقت با استانداردهای قبلی، سرعت بالا، کاربرد گسترده از مزیت‌های این استاندارد به شمار می‌رود. قیمت بالای آن در مقایسه با استانداردهای پیشین را نیز می‌توان بزرگترین نقطه ضعف آن دانست.

معرفی استاندارد 802.11ac

استاندارد وای فایی که اکثر دستگاه‌های امروزی از آن بهره می‌برند استاندارد 802.11ac  (WiFi 5) است. این فناوری که در سال 2014 ارائه شد سرعتی معادل 1300 مگابیت بر ثانیه (در باند 5 گیگاهرتز) را در زمان انتقال داده فراهم می‌آورد. استاندارد ac قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از MU-MIMO، بهره‌گیری از کانال‌های اضافی وای فای در باند فرکانسی 5 گیگاهرتز، سازگاری با استانداردهای نسل‌های قبل و امکان استفاده از آنتن‌های بیشتر را برای دستگاه‌هایی نظیر ارائه می‌دهد.

استاندارد 802.11ac در واقع یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین استاندارد وای فای است که از فناوری وایرلس دوبانده بهره می‌برد. یعنی امکان اتصال همزمان به دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز را دارد. از دیگر ویژگی‌های ایده‌آل این وای فای قدرتمند می‌توان به پهنای باند عالی، برد گسترده سیگنال و کیفیت بالای ارتباطات اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی کامل استانداردهای وای فای از 802.11a تا 802.11ax پرداختیم. حال می‌دانید که هر یک از استاندارد های وای فای چه ویژگی‌هایی دارند و سرعت انتقال داده در آنها چقدر است. با درک تفاوت نسل‌های مختلف WiFi می‌توانید انتخاب بهتری داشته و دستگاه‌هایی را خریداری کنید که قادر به برطرف کردن نیاز شما باشند. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر این مطالب یاری کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.